کاربر میهمان خوش آمدید  |  ورود به پنل کاربری  | 
        امروز : 25 تير 1397
 

كودك ، بسیاری از امور را كه دیدنی نیست از راه دیده می آموزد ، مثل صدق و صفای درونی ، شرافت نفسانی ، نجابت اخلاقی و وقار معنوی و این آموزه های نادیدنی و ناگفتنی پایدارتر و عمیق تر از امور دیدنی است .

 

سخن هفته

یکی از راه های شخصیت دادن به کودک، سلام کردن به اوست.

خانواده، اساسی ترین بستر رشد شخصیت مطلوب کودکان و نوجوانان است.

الگوهای محبوب بچه ها، بزرگسالانی هستند که شخصیت آنها، آمیزه ای از محبت و عطوفت است و هرگز پرخاش نمی کنند

 

 

 

آیا می دانید ؟

 

اعتماد به نفس و عزت نفس

ایجاد اعتماد به نفس، یکی از مؤثرترین عوامل برای جهت دهی مثبت به احساسات کودک است. رفتار آزاد منشانه و محترمانه و درک احساسات کودک، سبب می شود که او احساس قدر و ارزش کند. عزت نفس، سبب بهره وری فرد از نیروی تفکر و به کارگیری آن در امور زندگی است.

احساس لیاقت، بازتاب اعتماد به نفس است.

بر اثر دلگرمی، عزت نفس در شخص افزایش می یابد.

همه انحراف ها و اختلاف های رفتاری، در نتیجه زیان دیدن و لکه دار شدن عزت نفس افراد است.

تکیه بر توانایی های شخص، وسیله ای برای پیشرفت و حرکت اوست.

ایجاد امنیت خاطر، زمینه حرکت و خلاقیت ذهنی کودک را فراهم می کند.

احساس بی لیاقتی و حقارت، سبب راکد شدن جریان فکری و رکود ذهنی فرد می شود.

یکی از مهم ترین ویژگی های عزت نفس، خلاقیت در ظهور و گرایش های مثبت در فرد است.

 

 

 

 

 

 

آمار بازدید
خلاصه آمار بازدید


تعداد کاربر آنلاین :  11 نفر
تعداد بازدید :  280469 نفر
مشاوره

" یک توصیه "

از فرزندتان تشکر کنید

وقتی ما از فرزندمان تشکر می کنیم او احساس می کند دارای اعتبار واهمیت است . تشکر وقدردانی یکی از قوی ترین انگیزه ها برای رفتار درست است ،بنابراین ما هرچه بیشتر از آن ها قدردانی کنیم هنگام انجام کارهای درست ، انگیزه ی بیشتری می یابند تا بهتر رفتار کنند

واحد مشاوره  دبستان

--------------------------------------------------------------------

جهت اطلاع از فصلنامه مشاوره اینجا کلیک کنید

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

جهت اطلاع ازمطلب برخورد با کارنامه اینجا کلیک کنید

 تقویت حواس پنجگانه کودک:

برای تقویت حواس کودک وسایل و بازی های گوناگونی وجود دارد اما هیچ کدام به اندازه آنچه در طبیعت یافت می شود،نمی تواندآموزنده وجالب توجه باشد مثلا شما می توانید با رنگ سیب باعث افزایش حس بینایی ، با بوی سیب موجب بالا رفتن حس بویایی وبا خوردن سیب باعث پرورش حس چشایی او شوید.

برخی راه های افزایش حواس پنجگانه:

1-   یک روز خوشمزه را شروع کنید:

غذا می تواند هر پنج حس کودک شما را فعال کند،یک روز در ماه را به تهیه یک غذای جدید اختصاص دهید واجازه دهید فرزندتان با همه حواس پنجگانه خود آنرا را توضیح دهد.از او درباره چیزهای بدوخوبی که درباره غذا به نظرش می رسد اعم از صدا،بو،مزه .حس بیشتر سوال کنید

2-   بیرون از خانه دنبالش بگردید:

به همراه فرزندتان فعالیت هایی انجام دهید که حس او را نسبت به بافت ها،بوها،صدا ها،مزه و دیدنی ها تقویت کند . هر جایی برای اینکار مناسب است اما بیرون از خانه وطبیعت بهترین انتخاب است ،می توانید برای این منظور گالری های هنری ،اجراهای موسیقی، و تیاتروغذاهای مختلف رستوران ها را درنظر بگیرید ،آن ها مجبور نیستند از همه چیز خوششان بیاید اما نمایش این موارد آنها را حساس و حواسشان راتقویت می کند.

3-   نمایشگاه برگزار کنید:

اجازه دهید کودک تان یک نمایشگاه کوچک برگزار کند او می تواند بافت انواع سنگ هایی را که جمع کرده ،رنگ لباس ،انواع ادویه ها و عطرشان و اسامی انواع گوناگون غذاها باذ طعم های مختلف را برای شما به نمایش بگذارد ودرباره آن ها توضیح دهد.

4-   بازی حواس پنجگانه را بیندازی:

یک کیسه پراز چیزهای جالب وهیجان انگیز تهیه کنید،چیزهای نرم، سفت ،زبر ، پیچ وتاب دار ،بعدازفرزندتان بخواهید چشم هایش را ببندد وبراساس همین حواس تشخیص دهدچه چیزی را بقرداشته است .بازی های دیگری که می توانید انجام دهید به صورت مجزا وبرای تقویت هر حس است مثلآ برای تقویت شنوایی از کودکتان بخواهید صداهای حیوانات وپرندگان مختلفی را که می شناسد،تقلید کند.

5-   یک شعر براساس حواس بنویسید:

این کار را هر جاوهرموقع که بخواهیدمی توانید انجام دهید،درتعطیلات یا درماشین . این کاربسیار ساده است :یک موضوع را انتخاب کنید وشعر راطوری تنظیم کنید که در هر خط یکی از حواس گنجانده شود فرزندتان را تشویق کنید.می توانید از گنجاندن اسم حس مورد نظر صرف نظر کنید.

برای مثال:

من گل ها را می بینم           حس بینایی دارم

من گل ها را می بویم          حس بویایی دارم

می شنوم صدارا               حس شنوایی دارم

میچشم مزه ها را              حس چشایی دارم

بادست میکنم لمس            نرمی،گرمی،سرمارا

حس لامسه دارم              شکرمیکنم خدارا

   علل و راه های درمان درس نخواندن وانجام ندادن تکالیف کودکان چیست؟

شماباید برای رفع این مشکل ،ازروش حل مسئله استفاده کنید وبدین معنا که علل احتمالی را در نظرگرفته ،درپی ازبین بردن آن باشید

علل گوناگون مشکلات درسی کودکان چنین است:

1-مشکلات جسمی: ممکن است فرزند شما در بینایی یا شنوایی ضعف داشته یا به بد

بیماری مزمنی مبتلا باشد ،مراجعه به متخصص نگرانی شما رااز جهت ازبین می برد.

2- مشکلات روحی :فشار های روحی ناشی از اختلاف پدر ومادر ،حسادت به فرزند تازه متولد شده ،تبعیض ومقایسه ی کودک با دیگران ،سرزنش وتوبیخ و...به طور قطع دررشد تحصیلی اواثرمنفی دارد واورا از انجام امور درسی باز خواهد داشت.

3- اختلال در یادگیری: اختلال در یادگیری یا ناتواناییهای یادگیری که 80درصد به صورت اختلال در خواندن خود را نشان می دهد ،یکی از علایم مشکلات درسی وعدم انجام تکالیف است.

کودکان مبتلا به این اختلال از جهت هوش بهر ،متوسط رو به بالا هستند،پس برخلاف تصور برخی ،اختلال در یادگیری به معنای عقب ماندگی ذهنی نیست.

مشکلات این گونه کودکان ،مربوط به ادراک ،تمیز،حافظه وتوالی دیداری وشنیداری است وبه طور معمول در تشخیص کلمات مشابه چون (دوز وزود)(نماز وزاغ)(روز وزور) و...  مشکل دارند.

4-   خستگی :بازی ها وفعالیت های فیزیکی بیش از حد ،سبب خستگی فراوان ودرنتیجه ،عدم انجام تکالیف خواهد شد،÷س این گونه فعالیت ها نیز باید حساب شده وبراساس برنامه باشد.

5-حواس پرتی :برخی کودکان وقتی تنها هستند ،حواسشان پرت می شودپس باید زمینه هایی فراهم شود که یا مادر در اتاق کودک باشد یا کودک در محل فعالیت مادر (آشپزخانه )به تکالیفش برسد تا در صورت حواس پرتی ،مادر به او کمک کند.

6-هوش فوق العاده :در مواردی (گرچه اندک)هوش بهر بالای کودک ،مانع از انجام تکالیف است زیرا از دید او انجام تکالیف بسیار بچه گانه است .برای چنین کودکی می توانید با هماهنگی با معلم برنامه ای ویژه ای را ترتیب دهید.

 واحد مشاوره  مدرسه وحید           

تشخیص وشناسایی هوش های چندگانه در کودکان:

توانایی درونی(بالقوه عقلانی)

چیزی که ماباآن زاده می شویم

چیزی که قابل اندازه گیری هست

نظریه هوش چندگانه توسط گاردنر

گاردنر معتقد بود :همه انسان ها دارای انواع مختلفی از هوش هستند وبرای به دست آوردن تمام قابلیت ها واستعدادهای یک فرد نباید تنها به بررسی ضریب هوشی پرداخت

او همچنین معتقد بود هوش نشانگر استعداد،خصوصیات شخصیتی وتوانایی های کودکمان  است

1-       هوش زبانی- کلامی

ویژگی این هوش:

-          استفاده از زبان مادری ودیگر زبان ها برای بیان افکار و فهمیدن دیگران

-          به هنگام نوشتن ویا حرف زدن ،به خوبی از کلمات می توانند استفاده نمایند

-          لذت بردن از خواندن ونوشتن

-          مهارت عالی در قصه گویی(خلق داستان )

-          زبان توصیفی

-          گزارش دادن در مورد اتفاقات روزمره

تقویت این هوش :

-          روزنامه خواندن

-          نوشتن نامه

-          شعر خوانی

-          تشویق به صحبت کردن به موقع

-          مشاغل:

-          نویسندگان(روزنامه نگار ان)

-          شعرا

-          وکلا

-          سخنرانان

2-      هوش منطقی – ریاضی

ویژگی این هوش:

علاقه مند به انجام آزمایشات علمی

مهارت انجام حل مسایل و محاسبات پیچیده

 تقویت این هوش:   پازل  -          برنامه های کامپیوتری           حل کردن جداول،کتاب های ریاضی وبازی

-          مشاغل:   دانشمندان     آموزگاران( ریاضی)        مهندسین(معماران)           حسابداران

-          برنامه نویسان کامپیوتر

-          3-هوش موسیقی یایی

-          ویژگی این هوش

-          به سادگی علاقه مند به یادگیری موسیقی هستند وآن را به یاد می آورند وبه سختی از ذهنشان خارج می کنند.

-          نواختن سازهای موسیقی وآهنگسازی     لذت بردن از آوازخوانی        تشخیص آسان نت های موسیقی

-          درک ریتم

-          تقویت این هوش:

-          تشویق و ترغیب کودک نواختن یک آلت موسیقی(کلاس های آموزش موسیقی)

-          مشاغل:  موسیقدانان      رهبران ارکستر   مهندسین صدا    معلمین موسیقی   آهنگ سازان

-          کوک کنندگان پیانو و...

-          4-هوش تجسمی –تصویری-فضایی

-          ویژگی این هوش:

-          در تجسم امور مختلف از توانایی بالایی برخوردارند

-          جهت یابی خوبی دارند

-          ((حس ششم ))قوی دارند

-          در یادگیری هنر و علوم مختلف ارآن استفاده می کنند

-          به سرعت آدرس جایی را پیدا می کنند(یافتن راه خود در یک شهر غریبه)

تقویت این هوش:  -نقاشی کشیدن      - انجام بازی هایی که به دقت وتوجه نیاز دارد( شطرنج)

توجه:      این هوش چون در دقت ویادگیری تاثیر بسزایی   می تواند داشته باشد.

مشاغل:   خلبان ها    ناخداها    بازیکنان شطرنج   مجسمه سازان    نقاشان   معماران     عکاسان

5-هوش بدنی-حرکتی –جنبشی

ویژگی این هوش:

توانایی کنترل بدن(ظرفیت استفاده از تمام یا بخشی ازبدن مانند دستها،انگشتان ،بازوها)برای حل مسأله یا درست کردن چیزی)

توانایی خلق حرکات خلاق

تقویت این هوش: انجام هنرهای نمایشی

انجام انواع بازی ها (درست کردن یک شیئ با انواع لگو ها)–رشته های ورزشی

تعمیر یک وسیله خانگی

مشاغل: ورزشکاران   جراحان     بازیگران(تئاتر وسینما)     مجسمه سازان      صنعت گران

مربیان شنا یا رشته های ورزشی گوناگون    اجراکنندگان حرکات موزون

6-هوش بین فردی-میان فردی

ویژگی این هوش:

فهمیدن دیگران ومهارت برقراری ارتباط ((صحیح))کلامی –غیرکلامی

ایجاد روابط مثبت با دیگران

توجه:

این هوش به نوعی پایه واساس تمام هوش ها می تواند باشد توانایی که همه به آن نیاز داریم

موفقیت درزندگی بستگی به برقراری ارسباط موفق با دیگر انسان هادارد

تدریس این هوش وظیفه همه ماست(بالاخص الگو های عینی که والدین هستند)

تقویت این هوش:

رعایت اصول اخلاقی -مهارت ها ی زندگی     تشویق به کار گروهی         کلاس های بازی درمانی

مشاغل:  پزشکان  پرستاران    سیاستمداران   روان شناسان    فروشندگان

7-هوش درون فردی:

توانایی شناسایی خود(کیستیم؟)

توانایی انجام چه کارهایی راداریم،توانایی انجام چه کارهایی رانداریم(پذیرفتن  توانایی ها وضعف ها)

برخوردهای صحیح با مشکل

کنترل خوددر موقعیت های غیر منتظره

لذت بردن از کارهای  درست خود

تقویت این هوش: نگارش زندگی شخصی         ارزیابی (فکر کردن به رفتارهای نادرست)         رویکرد خود درمانی

مشاغل: مشاعر    فیلسوفان    هنرمندان

8-هوش طبیعت گرا

ویژگی این هوش :

علاقه به کشف محیط و یادگیری و تشخیص انواع جانداران –گیاهان –جانوران

حساس بودن به اجزاء دیگر جهان طبیعت(ابرها ،سنگ هاو...)

به سرعت از جزیی ترین تغییرات در محیط شان آگاه هستند

تقویت این هوش:

تحقیق ومطالعه درباره گیاهان وجانوران(مانند طبقه بندی برگ ها _جانوران و...)

تشویق به بحث درباره ی  موضوعات علمی در کلاس درس

تشویق به انجام امور باغبانی (پرورش یک کوچک)

تماشای مناظر طبیعی

مشاغل:

گیاهشناسان(زراعت - باغبانی)

کشاورزان

ماهی گیران

گل فروشان

دریانوردان

زیست شناسان(آموزش مسائل زیست محیطی،شهرداری

نقش آموزش مهارت های « یادگیری و مطالعه » در پیشرفت تحصیلی کودکان:

امروزه علیرغم توسعه فناوری الکترونیک اینترنت و رایانه هنوز کتاب و کتاب خوانی مهمترین شاخصه توسعه یافتگی است و هر ملتی که وقت بیشتری برای مطالعه میگذارد مسیر توسعه و پیشرفت را آسانتر طی می کند و هر ملتی به هر دلیلی خواه ضعف برنامه ریزی و آموزش و یاعلل دیگر از کتاب فاصله داشته باشد به همان میزان هم از توسعه و پیشرفت فاصله دارد و این یک اصل محتوم در سنجش ترقی و توسعه ملتها محسوب می شود.
در جانب دیگر هیچ ملتی هم تاکنون بدون توسعه فرهنگی و ارتقا سطح دانش و معلومات عمومی به توسعه صنعتی کشاورزی پزشکی علمی و پژوهشی نرسیده زیرا انسانها با استفاده از کتاب به دستاوردهای سایر ملل پی بردند و همین اطلاعات آنها را در ترقی و پیشرفت اقتصادی یاری رسانده است بنابراین باید کتاب و کتاب خوانی را یکی از ابزارهای ضروری برای ادامه حیات یک ملت به شمار آورد .

 (۱ ) حالا که ضرورت کتاب خوانی مشخص گردید آموزش روشها و راهبردهای مناسب برای مطالعه باید در برنامه های درسی گنجانده شود و چگونگی استفاده صحیح از فرایندهای یادگیری به زبان کودکان و نوجوانان و در سنین و مقاطع تحصیلی مختلف به آنها آموزش داده شود .


(2)بدون شک اگر دانش آموزان به این سو سوق داده و تشویق شوند که بخشی از شکستهای تحصیلی خود را به عدم استفاده از روشهای درست مطالعه و یادگیری و نه عامل دیگری چون شانس کم استعدادی و دشواری تکلیف نسبت دهند در عین حال روشهای درست به آنها ارائه میشود و آنها می توانند با تلاش پشتکار و مسئولیت پذیری در قبال شکستها موفقیت تحصیلی کسب کنند .


(3)شناخت : اصطلاح شناخت به فرایندهای درونی ذهنی یا راههایی که در آنها اطلاعات پردازش می شوند یعنی راههایی که ما به وسیله آنها اطلاعات را مورد توجه قرار می دهیم آنها را تشخیص داده و به رمز در می آوریم و در حافظه ذخیره می سازیم و هر وقت که نیاز داشته باشیم آنها را از حافظه فرا میخوانیم و مورد استفاده قرار می دهیم گفته میشود .

 (۴ ) به طور خلاصه شناخته یعنی دانستن و کسب شناخت درباره جهان هستی یعنی دانستن و آگاهی از جهان هستی .

  فراشناخت (5)
اصطلاح فراشناخت به دانش ما درباره فرایندهای شناختی خودمان و چگونگی استفاده بهینه از آنها برای رسیدن به هدفهای یادگیری گفته می شود. به سخن دیگر فراشناخت دانش یا آگاهی فرد از نظام شناختی خود او یا دانستن درباره دانستن است .
دانش فراشناختی ما را یاری می دهد تا به هنگام یادگیری و دانستن امور پیشرفت خود را ارزیابی کنیم . همچنین این دانش به ما کمک می کند تا نتایج تلاشهایمان را بررسی نماییم و میزان تسلط خود را بر مطالبی که خوانده ایم بسنجیم دانش فراشناختی راههای مختلف سازمان دادن مطالب به منظور سهولت بخشیدن به یادگیری و یادآوری را در اختیار ما میگذارد. از آنجا که شناخت را به دانستن و یادگیری معنی کردیم پس می توان فراشناخت را به دانستن درباره نحوه یادگیری و تفکر  
در کلامی گهربار از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام آمده است:
« مطالعه بسیار و پی گیر و ژرف نگری در مسائل علمی باعث شکفتگی عقل و نیروی فکر و فهم می گردد
این سخن نغز همه نگرشهای سطحی و فصلی و مدرک گرایانه فاقد ژرفا را نفی می نماید و به علم و دانشی نظر می گسترد که از سطح بگذرد و به کشف حقیقت برسد تا به این وسیله راهی به سوی رشد و پیشرفت بگشاید و جامعه و کشور را به قلل رفیع کمال و پویایی و سعادت و سلامت صعود دهد. براساس این رهنمود عمیق و ژرف علم و دانش « وسیله » است و « هدف » شکوفایی عقل و خرد و تقویت و استحکام نیروی ادراک و فهم دقیق مسائل و حقایق علمی می باشد.

چگونه دانش آموزان را به مطالعه و کتابخوانی تشویق کنیم؟

علاقه مند کردن دانش آموزان دوران ابتدایی به مطالعه و کتابخوانی، بسیار مهم است چون حالا که بچه ها سواد خواندن و نوشتن پیدا کرده اند، عادت کتاب خواندن و مطالعه می تواند عادت مثبت و ماندگاری در زندگی آن ها شود و تاثیر زیادی در موفقیت کودکان داشته باشد. اما سوال این است که چگونه دانش آموزان را به کتابخوانی علاقه مند کنیم؟

علاقه به کتابخوانی و مطالعه را در سالهای کودکی و قبل از شروع مدرسه می توان شکل داد لیکن در ادامه نکته ها و  راهکارهای عملی برای تشویق بچه ها دوره ابتدایی به کتابخوانی آمده است.

 اولین نکته در تشویق کودکان به مطالعه، ایجاد احساس خوشایند در کودک است. پس بازخورد مثبت و اشتیاق خودتان را به کتا ب خواندن کودکان نشان دهید. در این زمینه هم آموزگاران و معلمان و هم والدین نقش مهمی دارند

 زمان مشخصی را منزل – مثلا هر شب ۲۰ دقیقه قبل از خواب یا مثلا هر روز جمعه بعد از ظهر – و در مدرسه – مثلا ده دقیقه آخر کلاس – را به مطالعه و خواندن کتاب اختصاص دهید تا کتابخوانی به صورت یک عادت یا فرهنگ در خانه یا کلاس درس شما بدل شود 

 مادر و پدرها برای تربیت کودکان اهل مطالعه می توانند پول توجیبی معلومی را به خرید کتاب اختصاص دهند  و مثلا در هر ماه بودجه خاصی را برای خرید کتابهای مورد علاقه کودکان در نظر بگیرند 

 آموزگاران می توانند جایزه هایی برای مطالعه در نظر بگیرند و مسابقات کتابخوانی در کلاس برگزار کنند 

اگر کودکان کتابی را نیمه رها کردند، با آن ها برخورد مناسبی داشته باشید!  و با برخورد نامناسب موجب دلزدگی کودک نشوید. حتما شما هم خودتان کتابهایی را نیمه رها کرده اید چون موضوع یا سبک نگارش نویسنده بریتان جالب نبوده است.

برای بچه ها کتابهای مناسب در حد سواد خواندنشان بخرید! یک راه ساده و سرانگشتی – به جز رده سنی- این است که هر کودک کوچکتر باشد تعداد کلمات هر صفحه کتاب باید کمتر باشد. پس به کودک کلاس اول دبستان، کتابی را که ۱۰ خط نوشته در هر صفحه دارد برای خواندن پیشنهاد ندهید بلکه دنبال کتاب در سطح سواد کودک باشید.

 

برای بچه هایی که به خواندن علاقه ندارند، از کتابهای مصور و مجلات غافل نشوید. کتابهای مصور موضوع داستان را با تصویر و نوشته توضیح می دهند و بسیاری از دانش آموزان به خوبی با آن ارتباط برقرار می کنند
۸- توجه کنید که مطالعه کردن فقط خواندن کتاب نیست! خواندن بروشور های مختلف، خواندن بر چسب مواد غذایی، خواندن تابلوی مغازه ها و علائم رانندگی همه به توقیت مهارت خواندن کودکان به خصوص در سالهای اول دبستان کمک می کند

 

                            ( طرح فرهنگ ناب )

اولیای گرامي

 باسلام واحترام

 لطفاً اصول زير را مرتباً با دانش آموزان تمرين نمائيد

نمونه برنامه ریزی دانش آموزان جهت انجام تکالیف و و ظایف

برترین دست ساخته های دانش آموزان دردرس مهارت های زندگی مناسبت دهه فجر

فعالیت دانش آموزان درکلاس مهارت های زندگی در اتاق بازی

آموزش  تفاوت همدلی وهمدردی


بازدید: 1008